written by
Hans Hermans

Vind hier de perfecte content briefing voor je externe journalist. Gratis template!

Content marketing Bedrijfscontent 1 min

Achter elke sterke content staat een perfecte briefing. Alleen… daar loopt het wel eens mis. Briefings zijn vaak onvolledig en chaotisch. Het resultaat is er dan ook naar. Deze gratis template helpt je een volledige briefing te geven aan externe journalisten. Zo verbeter je met een minimale inspanning de kwaliteit van de geleverde content.

Hoe zorg je ervoor dat je verhaal, goed wordt neergeschreven? Start met een professionele briefing. © Foto Etienne Girardet, Unsplash

We hebben het allemaal druk, houden meerdere borden tegelijkertijd in de lucht en moeten tussendoor nog externen aansturen. Dat is allemaal niet evident.

Helaas loopt er hierdoor wel eens iets mis, onder meer bij het creëren van content… waardoor je het voor jou als content verantwoordelijke nog hectischer wordt.

Je herkent misschien wel deze frustraties?

  • Het artikel dat de externe journalist instuurt, komt niet overeen met je verwachtingen.
  • De invalshoek is anders dan je bedoelde.
  • De journalist houdt geen rekening met de opgegeven keywords.
  • Mensen worden niet of niet tijdig gecontacteerd.
  • De geïnterviewde of betrokken expert weet niet wat er van hem of haar verwacht wordt.
  • Deadlines worden soms overschreden.

Enzovoort.

De lijst frustraties kan behoorlijk lang zijn. Content creëren is dan ook geen eenvoudige zaak.

Laat ons even naar de stap vóór het creëren van de content kijken.

Misschien herken je ook wel iets uit deze opsomming?

  • Je brieft je externe journalisten via mail.
  • Je stuurt meerdere briefingmails voor één artikel.
  • Je bezorgt de externe journalist wel eens per ongeluk foutieve gegevens.
  • Je zegt dat er nog meer informatie volgt… en vergeet die te sturen.
  • Je verandert de invalshoek van de content in de loop van het proces.
  • Keywords ben je vergeten te bepalen.
  • Je moet de deadline plots vervroegen.

Ook deze lijst kan best lang zijn.

En weet je wat?

De kans is groot dat er is een link bestaat tussen je frustraties en enkele elementen uit de laatste opsomming, waarin het gaat over hoe je je externe mensen brieft.

Want iedereen die zijn externe content creators niet altijd op een even gestructureerde manier informeert, lijdt wel eens onder het resultaat van deze externe journalisten.

Nu het probleem zo helder is, kan ik je meteen geruststellen. Ook de oplossing is helder én eenvoudig. Er bestaat een eenvoudige oplossing voor de meeste van je frustraties rond het content creatieproces: een volledige en gedetailleerde content briefing.

Nu de oplossing helder is, komt het er alleen nog op aan om deze oplossing in huis te halen. Dat kan je behoorlijk snel doen, want…

Vanuit mijn ervaring met complexe contentprojecten, heb ik een template opgesteld voor een perfecte content briefing. Hier deel ik hem graag met je.

Download nu mijn gratis template voor de PERFECTE CONTENT BRIEFING.

Je kan deze template naar believen gebruiken om je externe journalisten beter te informeren. Hoe je deze inzet? Dat kies je zelf.

Enkele mogelijkheden:

  • Pas de briefing aan jouw organisatie en contentstrategie aan.
  • Vul deze template voor elk nieuw content stuk of elke nieuwe reeks in.
  • Mail het als Word / Google docs / pdf door naar je externe journalist en alle betrokkenen.
  • Neem de verschillende elementen van de briefing op in de samenwerkingstool die je gebruikt.

Zoek je vervolgens een uiterst ervaren business journalist om je content uit te werken? Dan bel je Hans Hermans of vul het formulier hieronder in. Hij zal je graag zien komen met zo’n professionele briefings.

Howto Content consultant
Geïnteresseerd in sterke en unieke content? Schrijf je in. Ik inspireer je af en toe met teksten die ik voor anderen schrijf.
Sign up for our newsletter