De perfecte content briefing voor je externe journalist. Gratis template!

Pas de briefing gemakkelijk aan jouw contentstrategie aan
21 oktober 2023 in
Hans Hermans

Achter elke sterke content staat een perfecte briefing. Alleen… daar loopt het wel eens mis. Briefings zijn vaak onvolledig en chaotisch. Soms mislukt hierdoor het resultaat. De gratis template uit dit artikel helpt je een volledige briefing te geven aan externe journalisten.


Hoe zorg je ervoor dat je verhaal, goed wordt neergeschreven? Start met een professionele briefing. © Foto Etienne GirardetUnsplash

We hebben het allemaal druk, houden meerdere borden tegelijkertijd in de lucht en moeten tussendoor nog externen aansturen. Dat is allemaal niet evident.

Helaas loopt er hierdoor wel eens iets mis, onder meer bij het creëren van content… waardoor je het voor jou als content verantwoordelijke nog hectischer wordt.

Herken je deze frustraties?

  • Het artikel dat de externe journalist instuurt, komt niet overeen met je verwachtingen.
  • De invalshoek is anders dan je bedoelde.
  • De journalist houdt geen rekening met de opgegeven keywords.
  • Mensen worden niet of niet tijdig gecontacteerd.
  • De geïnterviewde of betrokken expert weet niet wat er van hem of haar verwacht wordt.
  • Deadlines worden soms overschreden.

Enzovoort.


De lijst frustraties kan behoorlijk lang zijn. Content creëren is dan ook geen eenvoudige zaak.


Laat ons even naar de stap vóór het creëren van de content kijken.

Wat herken je nog?

  • Je brieft je externe journalisten via mail.
  • Je stuurt meerdere briefingmails voor één artikel.
  • Je bezorgt de externe journalist wel eens per ongeluk foutieve gegevens.
  • Je zegt dat er nog meer informatie volgt… en vergeet die te sturen.
  • Je verandert de invalshoek van de content in de loop van het proces.
  • Keywords ben je vergeten te bepalen.
  • Je moet de deadline plots vervroegen.

Ook deze lijst kan best lang zijn.

En weet je wat?

De kans is groot dat er is een link bestaat tussen je frustraties en enkele elementen uit de laatste opsomming, waarin het gaat over hoe je je externe mensen brieft.

Want iedereen die zijn externe content creators niet altijd op een even gestructureerde manier informeert, lijdt wel eens onder het resultaat van deze externe journalisten.

Nu het probleem zo helder is, kan ik je meteen geruststellen. Ook de oplossing is helder én eenvoudig. Er bestaat een eenvoudige oplossing voor de meeste van je frustraties rond het content creatieproces: een volledige en gedetailleerde content briefing.

Nu de oplossing helder is, komt het er alleen nog op aan om deze oplossing in huis te halen. Dat kan je behoorlijk snel doen, want…


Vanuit mijn ervaring met complexe contentprojecten, heb ik een template opgesteld voor een perfecte content briefing. 

Hier deel ik hem graag met je.

Download nu de gratis template voor de PERFECTE CONTENT BRIEFING.


Je kan deze template naar believen gebruiken om je externe journalisten beter te informeren. Hoe je deze inzet? Dat kies je zelf.

Enkele mogelijkheden:

  • Pas de briefing aan jouw organisatie en contentstrategie aan.
  • Vul deze template voor elk nieuw content stuk of elke nieuwe reeks in.
  • Mail het als Word / Google docs / pdf door naar je externe journalist en alle betrokkenen.
  • Neem de verschillende elementen van de briefing op in de samenwerkingstool die je gebruikt.

Zoek je vervolgens een uiterst ervaren business journalist om je content uit te werken? Dan bel je Hans Hermans.

Of contacteer Hans via zijn contactpagina. Hij zal je graag zien komen met zo’n professionele briefings.


CONTACTEER HANS

Deel deze post
NIEUWSTE BLOG
Je dynamische snippet wordt hier weergegeven ... Dit bericht wordt weergegeven omdat je niet zowel een filter als een sjabloon hebt opgegeven om te gebruiken.