written by
Hans Hermans

Hoe draag je jouw kennis over aan een externe journalist?

Bedrijfscontent Content marketing 1 min

Je werkt samen met een externe journalist die een artikel schrijft op basis van jouw kennis? Ideaal. Want dit is dé manier om jouw gespecialiseerde kennis over te dragen op een breder publiek van niet-specialisten. Maar hoe draag je nu jouw uitgebreide en diepgaande kennis over aan de freelance journalist wanneer je niet wordt geïnterviewd?

knowledge overdragen op journalist
Dit artikel helpt je jouw kennis over te brengen naar een externe journalist. © Foto Unsplash

Regelmatig herwerk ik artikels die door specialisten geschreven zijn. Bijvoorbeeld om deze te publiceren als opinieartikel in een krant, als blogartikel, interne memo of als een whitepaper.

Deze herwerking moet de kennis van het bedrijf of de expert tot bij een breder publiek brengen.

Briefing verbetert uitwerking door journalist

Wanneer ik de expert op voorhand kan briefen over wat er van hem of haar verwacht wordt, loopt dit proces veel vlotter. Bovendien zijn er achteraf minder frustraties om de geschrapte zinnen of paragrafen.

Als de expert op voorhand geïnformeerd wordt over het doel en het doelpubliek, bereiken we vaak sneller en vlotter een mooi artikel als eindresultaat.

Daarom, als expert of als persoon die de expert zal briefen...

Ken het antwoord op deze 5 meest gestelde vragen:

In welk format wordt het artikel gepubliceerd?

Vraag naar het format waarin het artikel gepubliceerd zal worden. Zo kan je meteen kennis doorgeven volgens dit format. Zoeken ze bijvoorbeeld 5 tips over…, het antwoord op de 3 meest gestelde vragen over…, informatie over het probleem, de oplossing en het resultaat bij een bepaalde klant of diepgaandere informatie voor een whitepaper?

Brief ook je externe journalist uitgebreid. Gebruik hiervoor deze gratis template voor content briefing van Hans Hermans.

Waarom mag je dit onderwerp niet ruimer behandelen?

Natuurlijk heb je een ruime kennis in huis. Daarom word je ook als specialist gevraagd. Helaas is er in een online artikel niet veel plaats. Focus daarom strikt op het gevraagde onderwerp. Lever enkel die informatie die nodig is om de vraag te beantwoorden.

Hoe geef je jouw kennis logisch door?

Begin nooit zomaar te typen op een leeg blad. Op basis van het format, kan je eerst de structuur van je artikel opbouwen. Bepaal, bijvoorbeeld, welke 3 tips je zal geven. Vul deze vervolgens in. Zo vermijd je jouw kennis in het wilde weg rond te strooien.

Wanneer je extra informatie in bijlage meestuurt, geef dan duidelijk aan bij welke paragraaf, tip of vraag deze info hoort.

Moet je na aanleveren van tekst nog tijd inplannen?

Wanneer een journalist met je informatie aan de slag gaat, kan het zijn dat hij of zij meer en andere informatie over het onderwerp wenst. Maak daarom tijd voor eventueel een kort telefonisch interview, of voor het geven van feedback op de herwerkte tekst van de externe journalist.

Hou er rekening mee dat jouw expertise vertaald werd in eenvoudige zinnen, een minder-formele taal dan je gewoon bent en met minder nuance. Deze veranderingen zijn eigen aan het online medium en aan ons doel om een breed publiek te bereiken.

Het uitgangspunt: Beter een eenvoudige tekst die veel gelezen wordt, dan een complexere tekst met alle mogelijke nuances die niet gelezen wordt.

Hoe presenteer je jezelf?

Sluit af met een korte bio.

Lezers weten graag meer over de expert die zijn of haar kennis deelt. Hou deze voorstelling beknopt. Een te lange en zakelijke uitleg wordt minder snel gelezen.

Omschrijf jezelf in 2 tot 3 zinnen. Begin met je naam, functie en bedrijf. Voeg nog een foto toe en de link naar je website

Bekijk dit voorbeeld van Hans Hermans op Twitter

Content consultant Schrijven Howto Opiniestuk
Geïnteresseerd in sterke en unieke content? Schrijf je in. Ik inspireer je af en toe met teksten die ik voor anderen schrijf.
Sign up for our newsletter