Help, wat schrijven? Deze 4 oplossingen inspireren je om online artikels te schrijven

Vind de sweet spot-contentthema’s voor je contentmarketing
21 augustus 2023 in
Hans Hermans

Online artikels publiceren en ze delen via sociale media, maakt jouw bedrijf aantrekkelijker voor klanten. Maar waarover moet je altijd schrijven? Waar haal je inspiratie voor je online content?


Content maken kost heel wat tijd en geld. En dan nog heb je niet altijd inspiratie bij de hand.

Ook deze week opnieuw moeite met het vinden van onderwerpen voor uw blog, nieuwsbrief of Facebook?

Met welke onderwerpen trek je de aandacht én haal je resultaten?
Dat is de sweet spot die je zoekt.

We zetten vier oplossingen om ideeën te verzamelen op een rij.

4 oplossingen om sweet spot-contentthema’s te vinden

Hier zijn een aantal ideeën om die thema’s op te sporen. De focus ligt op de interesses van de doelgroep. Eens u die heeft, toets u af met welke thema’s u ook zakelijke  resultaten boekt.

Oplossing 1. Vraag je doelgroep

De gemakkelijkste manier om te weten wat jouw community interesseert… is het ze te vragen.

U kunt op verschillende manieren te werk gaan. 

Hebt u persoonlijk contact met mensen uit uw doelgroep, bijvoorbeeld klanten? Vraag dan of ze enkele vragen face-to-face of telefonisch willen beantwoorden

Maak op voorhand een vragenlijst, zodat u de tijd van de ander niet verspilt. 

Probeer minstens 5 à 10 mensen te ondervragen.


Hebt u toegang tot de gegevens van een groot aantal mensen in uw doelgroep, of kent u de meesten niet persoonlijk? Dan doet u een elektronische enquête via mail of een online toepassing. Uw tijdsinvestering is minder groot, maar hou ook rekening met een lager aantal reacties.


Contentmarketing bureau Cypres, bijvoorbeeld, schakelde voor de publicatie van een opdrachtgever de hulp in van 150 klanten. 

Online werd hen met regelmaat van de klok één vraag voorgelegd over inhoud, vormgeving, enzovoort. 

Het resultaat? 

Gemiddeld gaf liefst 90% van de ondervraagden zijn mening. En dat binnen amper 3 dagen.

Vraag je doelgroep wat hen interesseert. © Foto Jon TysonUnsplash

Oplossing 2. Sociale media en zoekopdrachten

Ook door simpelweg te observeren, kunt u heel wat te weten komen over uw doelgroep.

Vroeger brachten de beste marketeers regelmatig een dag op de bus door, of bij de kapper. Zo kwamen ze te weten ‘wat er speelde’. In de 21e eeuw hebben we een geweldig instrument om dat gewoon vanuit onze bureaustoel te doen: het internet.

De sociale media zijn een gigantische verzameling conversaties over van alles en nog wat. 

Leg uw oor te luisteren op Facebook, Twitter, LinkedIn en blogs en kom te weten waar uw doelgroep spontaan over spreekt. 

Een SEO-specialist kan u ook vertellen op welke thema’s mensen in zoeken in Google.

Oplossing 3. Interne brainstorm

De kans is groot dat mensen in uw organisatie de doelgroep goed kennen. Een brainstorm met hen is zeker aan te raden.

Denk aan salesmensen, die voortdurend in contact staan met prospecten en klanten, en erop getraind zijn om hun interesses te detecteren. Maar ook mensen uit supportteams die elke dag vernemen wat hun problemen en vragen zijn.

Een brainstorm met collega’s is snel gepland en kan u direct waardevolle inzichten bieden

Als u er ook nog iemand uit de doelgroep zelf bij kunt hebben, is dat helemaal mooi meegenomen.

Creatieve expert Steve Johnson deelt in deze video waar Goede ideeën vandaan komen


Oplossing 4. Concurrentie

Tenslotte kunt u observeren met welke thema’s andere bedrijven in uw sector succes oogsten

Laat hen maar experimenteren, u trekt er ondertussen lessen uit.

Op welke blogartikels krijgen ze veel reacties? Welke worden het vaakst gedeeld? Welke onderwerpen doen het goed op hun Twitterprofiel of Facebookpagina?

Denk hierbij breder dan uw directe concurrenten. U kunt informatie winnen uit elke bron die content publiceert in uw sector — eigenlijk uw ‘contentconcurrenten’. Ontdek waar vakbladen over schrijven en welke thema’s de tongen losmaken op ‘onafhankelijke’ blogs.

En nu? Noteer alle ideeën en selecteer

Kunt u wat tijd en resources inzetten? Doe dan alle vier de soorten onderzoek. In elk onderzoek leert u zeker nieuwe thema’s kennen.

Heeft u minder tijd? 

Probeer toch 1 of 2 van de onderzoeken te doen. Een béétje onderzoek is tientallen keren waardevoller dan geen onderzoek. 

Lijst alle onderwerpen op die u vindt. 

Selecteer vervolgens de onderwerpen die te maken hebben met uw zaak, uw sector, de interesses van uw publiek. Als u bijvoorbeeld deuren verkoopt, noteert u: (ver)bouwen en renoveren, maar ook inbraak en huizenisolatie. 

Dat zijn de contentthema’s die u zoekt.

Nu nog de artikels schrijven...

Vervolgens reserveert u best vaste blokken in uw agenda. 

Dan hebt u tijd om de artikels te schrijven.

Al kan u dat ook aan een goede business journalist overlaten.

Vraag Hans als bedrijfsjournalist.

CONTACTEER HANS

Deel deze post
NIEUWSTE BLOG
Je dynamische snippet wordt hier weergegeven ... Dit bericht wordt weergegeven omdat je niet zowel een filter als een sjabloon hebt opgegeven om te gebruiken.