written by
Hans Hermans

3 pistes naar echte vooruitgang in duurzaamheid - Interview met Wim Vermeulen

Business journalistiek 1 min

Wie betrokken is bij duurzaamheidsprojecten in bedrijven twijfelt niet. Sustainability is dé te volgen piste vandaag. Duurzaamheid vraagt én krijgt echte actie! De tijd van greenwashing ligt achter ons. Corporate Social Responsability (CSR) is doorgedrongen tot bij de CEO. In dit artikel vind je alvast 3 pistes naar echte vooruitgang. © HANS HERMANS voor Sparkle

We treffen Wim Vermeulen net tijdens een videocall in voorbereiding van de internationale duurzaamheidsconferentie G-STIC in oktober en januari tijdens de wereldtentoonstelling in Dubai.

'Onze documentaire The Decade Of Action zal er vertoond worden’, zegt de communicatiespecialist en director of strategy and sustainability bij Bubka.

‘Dit is belangrijk, omdat deze documentaire toont hoe urgent het klimaatprobleem is en om diegenen die het nog niet zien er op te wijzen.’

The Decade of Action by Wim Vermeulen

‘Vooral kmo’s lopen achter’, zeggen cijfers die Vermeulen in Forbes opmerkte.

‘40 procent van de kmo’s heeft geen plan. Dertig procent van hen zegt zelfs geen intenties te hebben een plan te schrijven.'

In de documentaire van Wim Vermeulen, Bart Lombaerts, Mathias Brouns, Kristof Lasure en Karen Opdecam schrijven bekende captains of industry en wetenschappers een brief aan hun ongeboren achterkleinkinderen. De inzet van Vermeulen om de documentaire te draaien en te vertonen, toont waar hij zelf voor bedrijven de focus legt: bij duurzaamheid.

Duurzaamheid nodig om te groeien

Duurzaamheid is geëvolueerd van ‘geen kwaad doen’, over ‘goed doen’ naar risicomanagement vandaag. 'Vroeger kostte duurzaamheid geld en winst’, vergelijkt Vermeulen.

‘De huidige visie vandaag zegt dat je duurzaamheid nodig hebt om te blijven groeien en ook in de toekomst winst te maken. Want zowel de Europese doelstellingen en wetgeving zullen forse inspanningen vragen, als dat investeerders hun geld wegtrekken uit bedrijven die geen plannen maken om het risico te beheersen en aan te pakken.'

Corona plaatst hier nog eens een turbomotor op. 'Iedereen weet dat we het duurzaamheidsprobleem samen moeten oplossen’, zegt Vermeulen. ‘Maar corona toont ons dat een mondiale samenwerking allerminst simpel is. Het toont onze zwakheid, namelijk dat het snel ieder voor zich is tijdens een crisis. Maar dit kunnen we ons bij het klimaatprobleem niet veroorloven.'

Photographer: Nick Fewings | Source: Unsplash

Consumenten geloven bedrijven niet

Voor bedrijven die besluiten mee te strijden tegen de opwarming van de planeet, zijn acties én communicatie van groot belang.

‘Marketeers worden hierin uitgedaagd. Ze staan voor een probleem waarvoor ze nooit eerder stonden’, weet Vermeulen. ‘Uit onderzoek van de Universiteit Gent en Bubka blijkt dat slechts zeven procent van de Belgen gelooft wat bedrijven over duurzaamheid zeggen. 93 procent van de Belgen gelooft hen niet.’

Een Europese studie geeft deze kritische consumenten gelijk. Want uit recent onderzoek van de Europese commissie en consumentenorganisaties blijkt 42 procent van de online claims van bedrijven vals of misleidend zijn. Tja, daar sta je dan als marketeer of manager die wel oprecht werk maakt van een duurzaamheidstraject.

42 procent van de online claims van bedrijven is vals of misleidend.

‘Zij die enkel aan duurzame communicatie doen? Nee, die zijn niet goed bezig’, weet Vermeulen. ‘Maar ook bedrijven die wel iets doen, staan dus voor een groot probleem.’

‘Ruwweg delen consumenten bedrijven in twee groepen in: zij die het probleem veroorzaken en zij die het oplossen. Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat je in de tweede groep thuishoort. Daartoe neem je strategische acties, met elementen die ervoor zorgen dat je claims geloofwaardig zijn.’

3 pistes naar echte vooruitgang

Vanuit het onderzoek voor het boek De Duurzame Belg reiken Vermeulen en Bubka drie pistes aan om het ongeloof van consumenten te keren. Enkel wie inzet op de drie pistes wordt duurzamer én wordt als duurzaam gepercipieerd.

Piste 1. Ga voor een commitment met een sterk doel

‘De tijd dat je voldoende doet als je geen kwaad doet, ligt achter ons’, zegt Vermeulen. ‘Consumenten verwachten meer. Velux dat zich tegen zijn honderdste verjaardag in 2041 voorneemt om alle CO2 die het bedrijf ooit heeft uitgestoten teniet te doen, is een knap voorbeeld hiervan.’

Het outdoor kledingmerk Patagonia en de bank Triodos gaan nog verder. Ze stellen zich activistisch op met als voornemen om de wereld te verbeteren. ‘Zij gaan het verst omdat ze bereid zijn zichzelf pijn te doen. Patagonia moedigt ons bijvoorbeeld aan om minder kleren te kopen. Ook bij hen!’

➡ Welk commitment past bij jouw bedrijf?

Piste 2. Creëer waarde die ook consumenten waarderen

‘Vandaag doen bedrijven vaak inspanningen die consumenten niet naar waarde schatten. Zo plant een koffieproducent bijvoorbeeld bomen, maar beoordeelt de consument het bedrijf als vervuilend omdat het geen oplossing voorstelt voor zijn eigen afvalberg van aluminium capsules. Of doen watermerken inspanningen om in gerecycleerde flessen te bottelen, maar beoordeelt de consument Spa als het zuiverste en duurzaamste water, terwijl die waterfabrikant een behoorlijk grote plastic voetafdruk heeft.’

➡ Welke perceptie leeft er bij consumenten over je merk en bedrijf? En hoe werk je aan deze waardecreatie?

Piste 3. Laat duidelijk zien dat je inspanningen zin hebben

‘Bedrijven die zich voornemen om tegen 2050 een nuluitstoot te bereiken, winnen vandaag niet aan geloofwaardigheid. Consumenten vragen concrete daden waarmee je nu resultaten boekt, zoals een kledingmerk dat aanraadt om minder kleren te kopen. Of een bedrijf dat helpt om de spullen die je bij hen kocht tweedehands te verkopen.’

‘Dit is geen marketing meer. Dit is een fundamenteel geloof. Put your money where your mouth is.’

➡ Welke drastische oplossing mét concrete resultaten legt jouw bedrijf op korte termijn voor?

Communiceer meer

De zucht naar minder hoef je niet te zoeken in het communiceren, volgens de communicatiespecialist.

‘74 procent van de Belgen zegt occasioneel iets voor het milieu te doen. Maar duurzamer leven is voor hen vooral duurder leven. Dat houdt hen tegen. Ze zijn niet actiever omdat ze vinden dat bedrijven en overheden eerst gevoelige inspanningen moeten doen.’

74 procent van de Belgen zegt occasioneel iets voor het milieu te doen. Maar duurzamer leven is voor hen vooral duurder leven.

Vermeulen gelooft dat deze groep een meer actieve levensstijl zal kiezen wanneer bedrijven meer en transparant communiceren over de inspanningen die ze al ondernemen.

Binnenkort iedereen duurzaam

Vandaag bestellen we door corona allemaal online. Net zo verwacht Vermeulen ook een omslagpunt rond duurzaamheid tussen vandaag en 2030.

‘Op een gegeven moment zullen we allemaal duurzaam kopen. Ook dankzij de inspanningen en veelvuldige communicatie van bedrijven.

‘Bedrijven die niets deden, zullen dan helemaal aan de zijlijn staan. Ondernemingen die duurzaamheid centraal in hun organisatie hebben geplaatst, mogen dan hun winst en groei beginnen opstrijken.’

Wie is Wim Vermeulen?

Wim Vermeulen is director of strategy and sustainability bij marketingbureau Bubka. Vermeulen is ervaren in zowel de digitale als de traditionele reclameindustrie. De laatste jaren focussen hij en zijn bureau steeds meer op duurzaamheid. Recent studeerde hij Corporate Sustainability aan de London Business School. Hij deelt inzichten en concrete acties om bedrijven tot meer duurzaamheid aan te zetten in zijn boek De Duurzame Belg en de documentaire The Decade of Action.

www.wimvermeulen.com

Duurzaamheid Corporate Social Responsability
Geïnteresseerd in unieke, leadgenerating content? Schrijf je in!
Sign up for our newsletter