Hoe je opvalt tussen 5000 berichten

We hebben allemaal zo’n 5000 berichten per dag te verwerken. Klinkt als een overdosis, niet? “Er wordt dan ook te veel content gecreëerd”, zegt de Amerikaan Joe Pulizzi. Hij is dé referentie in contentmarketing. “Goede content kan niet zonder een strategie en marketing.” Ik had een exclusief interview met Joe Pulizzi voor Custo, de vakorganisatie voor contentmarketeers.

Joe Pulizzi stimuleert al 15 jaar vanuit het Content Marketing Institute, CMI, grote en kleine bedrijven om content te delen. Recent lanceerde hij zijn nieuwe boek ‘Epic Content Marketing’. Hierin beschrijft Pulizzi hoe content klanten en winst kan opleveren. Zijn drie opvallendste quotes?

Quote 1. Goede content, slechte strategie

1. “When content marketing fails, it’s usually not because of a lack of high-quality content. It’s because of a drop in execution.” Wat is uw advies voor de chief content officer (CCO) die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van het content marketingbeleid?

Joe Pulizzi: “Ik zal het uitleggen met een IBM-voorbeeld uit 2010. IBM analyseerde corporate blogs. En wat bleek? 85% van de bedrijfsblogs heeft maar 5 posts. Wel… ken jij een uitgever die een mediakanaal creëert voor slechts 5 berichten? En dan vragen de bedrijven zich af waarom hun nieuwe communicatie niet werkt?

Heel belangrijk als je resultaten wil boeken met content marketing, is een consistente aanpak en content. En dan heb ik het over de enige content die werkt, namelijk: anticiperende content gefocust op je doelgroep. Deze kan enkel voortkomen uit een plan.

Hierin ligt meteen het probleem. De meeste bedrijven hebben vandaag geen plan. En bijkomend: vaak is contentmarketing iets wat bij iemand zijn functie wordt gevoegd. Het is geen prioriteit binnen de bedrijven. Wel, als jij het niet belangrijk vindt, gaan klanten dit ook niet vinden.

Wanneer je contentmarketing wil opstarten, hoeft het niet meteen groots te zijn. Ook maakt het niet uit in welk format, via welk mediakanaal en hoeveel artikels per maand je publiceert. Begin met een test van 6 maanden. Zet na evaluatie van deze periode het grote content marketingprogramma op.”

Wat denkt Pulizzi’s over print?

Zijn antwoord op de 2 andere opvallende quotes lees je in het interview dat ik met Joe Pulizzi had voor de Custo-website. 
Hoe je opvalt tussen 5000 berichten

Lees zijn nieuw boek

Het nieuwe boek van Joe Pulizzi ‘Epic Content Marketing’ leert hoe content klanten en winst kan opleveren. Alleen al daarvoor is het boek een aanrader voor elke CCO, marketeer en communicatieverantwoordelijke. Je leert zowel de basics als wint adviezen in voor gevorderden. Zo kan je het doel van contentmarketing realiseren. Namelijk: “Meer verkopen, kosten besparen en klanten en medewerkers gelukkiger maken.”

boek Epic Content Marketing

boek Epic Content Marketing

Leave a Comment