Groen vanaf de basis

Het zijn vaak de kleinere zaken die je zelf evident vindt, die de grootste ogen openen bij een klant. Zo vertelde ik onlangs tijdens een meeting over onze ecologische aanpak. Zelf vond ik het evident dat we als onderneming vanaf de basis kiezen om onze planeet zo weinig mogelijk te belasten. Hoe?

Waarom kleine boekjes?
We kozen ons klein papierformaat (115 x 165 mm) niet enkel omdat het leuke en toffe boekjes oplevert, die handig in de binnenzak van je jas passen, maar eveneens om papier uit te sparen. Een drukker zal je zeggen dat je eender welk formaat kunt kiezen. Hij of zij zal je er helaas niet vaak bij vertellen dat er voor heel wat speciale formaten tonnen papier moeten worden weggesneden. Met ons formaat voorkomen we dit snijafval. Er passen mooi 8 Compact-pagina’s op 1 vel papier. Natuurlijk FSC papier van verantwoorde herkomst.

Papier ecologischer dan e-boek?
Groot was mijn eigen verbazing toen de vormgeefster van Compact Publishing de vergelijking tussen een papieren en e-boek maakte. Papier is een van de meest ecologische grondstoffen dankzij goed bosbeheer, groene productiemethodes en recyclage. De ecologische voetafdruk van een papieren boek bedraagt 1,3 kg, of 130 keer minder dan deze van een elektronisch boek (168 kg). Hier weegt de ontginning van mineralen voor ereaders en tablets tot de assemblage, het vervoer en elektriciteitverbruik voor dataopslag heel zwaar door. Andere berekeningen stellen 1 e-boek ecologisch gelijk aan 100 papieren boeken.

Per fiets naar de klant?
Vooral Veronique Goossens na het interview op Kanaal Z verbaasde zich er over dat ik zoveel verplaatsingen per fiets en trein doe. “Het kost je toch ongelooflijk veel tijd”, zei ze me. Daar kon ik haar geen ongelijk geven. De auto blijft zelfs tijdens spitsuren het eenvoudigste en flexibelste vervoermiddel. En ja, ook ik als groene jongen vervloek wel eens het openbaar vervoer. Anderzijds heb ik al heel wat paragrafen en artikels getypt comfortabel tijdens het treinreizen. Geen groot tijdverlies dus, wat luisteren naar de radio in de auto vaak wel is. Bovendien heb ik intussen gemerkt dat klanten het helemaal niet raar vinden wanneer ik met de fiets toekom. Integendeel, heel wat mensen zeggen me graag hun werk te willen combineren met een beetje beweging.

Vergaderen via Skype?
Face-to-face ontmoetingen zijn zo belangrijk voor het leggen van vertrouwensbanden, een goed contact met de klant en het fine tunen van een boek op maat. Hier investeren we graag veel tijd in. Tegelijkertijd besparen we ook heel wat tijd en diesel door Skype als een belangrijk communicatiekanaal in te schakelen. Vraag ons bijvoorbeeld een eerste gratis gesprek over je eigen boek.

Credit butterfly: freedigitalphotos.net (voor mijn dochter die vandaag 6 jaar wordt en zelf haar vlindertjes kweekt)

Leave a Comment