Gooi uw reclamebureau niet zomaar buiten

Gemiddeld verandert een bedrijf om de drie jaar van reclamebureau. Eén slechte campagne kan volstaan, zeggen de reclamekenners Chris Van Roey en Martine Ballegeer, die samen Adverteerder zkt. Reclamebureau schreven. Voor Trends zoomde ik in op een heel interessant stuk uit hun boek.

“Adverteerders gooien vaak hun bureau buiten wanneer ze vinden dat het slecht gepresteerd heeft. Toch is dit niet altijd de oplossing. Kijk ook naar uzelf, zeggen ze aan adverteerders. Hebt u het misschien niet goed aangepakt, waardoor u ook bij een nieuw bureau tegen de lamp zal lopen?”

Hun advies is de breuk te analyseren en eerst met uw huidige bureau aan de oplossing te werken. Zo spaart u kosten, tijd en veel leed uit.

Zonder het over concrete bedragen te hebben, lichten de auteurs een tip van de sluier op rond hoe een reclamebureau zijn diensten aanrekent. “Betalen op commissie volgens de mediabestedingen en betalen volgens gepresteerde uren, wordt steeds minder gedaan”, weten Van Roey en Ballegger.

Drie andere betalingssystemen maken opgang.
1. Ten eerste is er de outputgerelateerde remuneratie, waarbij u het bureau betaalt volgens de waarde die zijn werk heeft. Bijvoorbeeld: het vinden van een slogan kunt u onmogelijk in werkuren uitdrukken. U legt de waarde op voorhand vast.
2. Ten tweede is er deels betalen volgens vooropgestelde key performance-indicatoren zoals campagne-impact, aantal verworven mailadressen, stijgende merkbekendheid. De enige voorwaarde is dat het bureau deze elementen zelf in handen heeft. Bij een goede prestatie kan deze bonus oplopen tot 15 procent van het budget.
3. Ten derde is er de gemengde remuneratie waarbij het totaalbudget gevormd wordt door prestaties, werkuren en een fee . Een deel van dat bedrag kan als bonus worden toegekend.

Leave a Comment