Eigen boek is megafoon naar markt en dus meer omzet

8 redenen waarom je eigen boek meer omzet en winst oplevert

Iedereen die zijn boek uitgeeft wenst dat het goed verkoopt. Toch zit de winst van je boek elders. Een goed boek levert je gegarandeerd meer business op. Je wordt meer gevraagd als spreker. Je kunt hogere tarieven vragen.

“Het vorige boek liep goed. Ik heb 3500 exemplaren van mijn boek verkocht in Nederland en Vlaanderen. En toch zit mijn echte winst niet daar.”

Deze quote is van een van mijn bekendere klanten. Ik kom net van een meeting waarin we besloten samen een nieuw boek te maken.

En wat deze auteur als argumenten aanhaalt om binnenkort zijn vijfde boek uit te geven, komt overeen met waarom andere ondernemers, zelfstandigen en CEO’s zeggen boeken te schrijven en uit te geven.

Dromen van bestseller in de boekhandel

Auteurs dromen vaak van hun boek in de rekken van Standaard Boekhandel, online heel hoog in de catalogus van Amazon en winst maken met de verkoop aan het grote publiek.

Maar de echte winst van een boek zit niet in deze verkoop. Een manager, bedrijfsleider, ondernemer en spreker die zijn of haar boek uitbrengt, ervaart een heel andere soort winst. Dan blijkt het boek plots een megafoon naar de markt en klanten waarop je wil focussen.

Een boek uitbrengen, levert hen via een omweg veel meer op dan wat een verkoop in de online en offline boekhandel hen ooit zou kunnen opbrengen. Ervan uitgaande natuurlijk dat we niet allemaal bestsellers met een oplage van boven de 10.000 exemplaren schrijven…
Moet je weten dat de meeste auteurs al heel tevreden zijn wanneer ze een paar honderd boeken verkopen.

8x echte winst van je boek

  1. Je wordt meer gevraagd als keynote speaker. Organisatoren van events maken hun keuze van sprekers vaak op basis van boeken.
  2. Lezers contacteren je voor een project. En je hebt meteen de zekerheid dat dit project gaat passen, want je klant linkt zijn noden aan de inhoud van het boek. Zo heeft een van mijn eerste auteurs het over zijn boek als “mijn beste marketingtool”.
  3. Je naam en project halen de media. Je wordt als expert aanzien, ook door mensen die je voordien nog niet kenden. Zorg van in het begin dan ook voor een interessante en mediagenieke invalshoek. Probeer niet op alles te focussen, maar pols naar de interesse van de media nog voor je je schrijfwerk start.
  4. Je creëert een momentum waarop over jou en je activiteit gesproken wordt. Extra zichtbaarheid. Zeker wanneer je de lancering van je boek maximaal op sociale media laat leven.
  5. Je kunt hogere tarieven vragen. Hoe meer boeken je verkoopt, of hoe meer media je hiermee haalt,… hoe hoger je status en hoe meer je kunt vragen voor keynote speaches, workshops en consultingopdrachten.
  6. Je hebt eigen content waaruit je interessante blogs en tweets kunt puren en waarmee je nieuwsbrieven kunt maken die geopend en gedeeld worden.
  7. Je genereert leads door (een deel van) het boek gratis online aan te bieden in ruil voor een mailadres en bedrijfsgegevens.
  8. Je boort een nieuwe markt aan van klanten die je nog niet kenden.

Leave a Comment