“Een plaatsje in de boekhandel is niet altijd het hoofddoel”

Er is zoveel meer mogelijk met boeken dan ze gewoon in het rek bij Standaard Boekhandel plaatsen. Dat vond ook journalist Michiel Leen. Hij schreef er dit interessant Portefeuille-artikel voor De Standaard over. Lees je mee?

 

Print is dood, wil het cliché, maar dat hield Hans Hermans niet tegen om een eigen platform voor uitgaves in eigen beheer op te starten. Content marketing is daarbij het toverwoord.

Van dS-journalist Michiel Leen

Antwerpen – Hans Hermans begon zijn carrière als economiejournalist voor onder andere Gazet Van Antwerpen, Vacature en Trends. In 2012 richtte hij, vanuit zijn garage, Compact Publishing op, een platform voor uitgaven in eigen beheer.

‘We zijn een uitgeverij op maat’, zegt hij. ‘We maken boeken voor wie zijn boek in eigen beheer wil uitgeven. Met een manuscript kun je naar een klassieke uitgever stappen. Gaat de deal door, dan is het boek eigenlijk van de uitgeverij. Als je het wil vertalen, moet de uitgever zijn fiat geven. Ons alternatief is: de auteur investeert zelf in zijn boek en wij verzorgen met een professioneel team de lay-out, de redactie en het drukken. Aan het einde van het proces is het boek van jou en de return is ook voor jou.’

Wat jullie doen is dus eerder een boek ‘uitwerken’ dan uitgeven?

Hans Hermans: ‘Klopt. Mijn eerste project was het boek van een professor economie. Zijn manuscript was een dikke studie van honderden pagina’s. Ik wist dat ondernemers het nooit zouden lezen, zoveel tijd hebben die niet. Maar wat als je een compacte versie zou uitwerken, een boekje dat je kunt uitdelen om je punt te maken, zodat het onderzoek terechtkomt bij de mensen die het nodig hebben? Als journalist vond ik dat ook belangrijk: ontwikkelingen op een toffe, verstaanbare manier publiek maken. Die aanpak zetten we nu voort in Compact Publishing: we brengen toffe, kleine boekjes en managementboeken uit met focus op toegankelijkheid.’

Maar de auteur moet zelf fondsen vinden om zijn boek uit te geven. Lukt dat?

Hans Hermans: ‘We hebben veel klanten uit de zakenwereld, die begrijpen dat content marketing steeds belangrijker wordt. Het volstaat niet meer om te zeggen dat je de beste bent, je moet een visie uitdragen met verhalen, nieuwsbrieven, ook boeken. Ook voor kleinere klanten is een handzaam boekje vaak hun beste marketingtool. De investering in een eigen boek levert een veelvoudige return op, omdat je je visie gericht kunt uitdragen.’

Wat kost een boek op deze manier uitbrengen?

Hans Hermans: ‘Het is een veelgestelde vraag, maar een standaardantwoord is er niet. Wil je extra illustraties, gaan we foto’s maken? Welke oplage wil je realiseren? Sowieso wordt een project gerealiseerd op maat van je budget.’

Hoe overtuigt u auteurs om uw model te kiezen?

Hans Hermans: ‘De professionaliteit waarmee het boek is uitgewerkt, stuurt heel erg de perceptie van je werk. Door de auteur in het hele proces te begeleiden, kun je er een écht boek van maken, dat de aandacht trekt van lezers, boekhandel en media. Dat bereik je niet als je gewoon je worddocument laat inbinden door de drukker op de hoek.’

U begon in 2012. Toen al weerklonk de roep: print is dead.

‘Ik heb altijd in een sector in crisis gewerkt, dus dat argument maakte geen indruk. Bovendien is content marketing wél een groeimarkt. Als ik daarop kon inpikken, waren we vertrokken. De moeilijkste stap is het bereiken van de eindconsument. De crisis in het boekenvak zit vooral daar, lijkt me: krijg je die 20 euro nog los? Als je inzet op een boek als marketingtool, boor je een andere markt aan.’

De distributie van het boek is niet uw zorg, tenzij de klant erom vraagt?

Hans Hermans: ‘Ik zeg ook tegen mijn klanten: het hoofddoel van je boek is niet een plaatsje bemachtigen op het rek in de Standaard Boekhandel. Probeer maar op te vallen tussen de massa boeken die daar ligt. Het kan ook anders. Wie ergens gaat spreken of workshops geeft, kan zijn boek meteen zelf aan de man brengen. Zo bereik je vaak een groter en ontvankelijker publiek dan via de boekhandel.’

U werd van de ene dag op de andere ondernemer. Was dat gemakkelijk?

Hans Hermans: ‘Soms voel ik me ondernemer, soms voel ik me freelancer. In het begin twijfelde ik. Een huis afbetalen, een gezin bestieren. En tegelijk wil je een inspirerend project opstarten, maar dan wel eentje dat inkomsten genereert. Mijn start was uitgesproken low budget. Dat voordeel heb je in deze branche: je kunt beginnen met een computer en een telefoon, dus je overheadkosten zijn laag. Het bedrijf evolueert. Nu werken we met een team freelancers, maar wie weet waar staan we over drie jaar?’

Hebt u een groeiscenario in uw hoofd?

Hans Hermans: ‘Minder dan vroeger, misschien zelfs een beetje te weinig. Het afgelopen jaar heb ik vooral ingezet op het uitbouwen van een stevig team. Nu dat er staat, kunnen we sneller werken en meer opdrachten uitvoeren. Dit jaar gaat het erom om ons verhaal verder uit te dragen, met de focus op content marketing, zowel online als in boekvorm.’

Beste investering

Hans Hermans: ‘Mijn beste investering is dit bedrijf. Ik ben begonnen met 2.000 euro en nu genereert het een maandelijks inkomen voor mij en is er voldoende rendabiliteit om het bedrijf verder uit te bouwen en nieuwe projecten op te zetten. Die relatief kleineinvestering, weliswaar gecombineerd met heel veel inzet en tijd, geeft me nu een stabiele, passionerende job.’

Slechtste investering

Hans Hermans: ‘Ik heb nooit veel geïnvesteerd, dus hier moet ik even diep nadenken. Op de beurs spelen doe ik niet. Toen de aandelen van KBC Ancora, die we als spaarpotje van onze ouders hadden meegekregen, begonnen te crashen, baarde me dat grote zorgen. Toen heb ik ontdekt dat ik in wezen erg risicoschuw ben. Ook als ondernemer vermijd ik schulden, anders zou ik er te veel van wakker liggen.’

(c) De Standaard, 26 januari 2015

Leave a Comment