7 voordelen van boek uitgeven in eigen beheer

Ik krijg steeds vaker auteurs over de vloer die een eerder boek hebben uitgegeven bij een klassieke uitgeverij. Ze wensen het voor hun tweede of derde boek anders aan te pakken. Ze wensen hun boek in eigen handen te houden, in eigen beheer uit te geven. Of ze polsen me voorzichtig naar het waarom en de mogelijkheden.

Self-publishing zoals het in het mooi Nederlands-Engels heet, is dan ook steeds meer een alternatief voor organisaties en experten.

Je kunt je boek in eigen beheer uitgeven. En toch professioneel. Zeker.

En dit zijn 7 voordelen waarom je je volgende boek best in eigen beheer uitgeeft:

 

Voordeel 1. Flexibel maakproces

Een boek maken is niet eenvoudig. Dat ondervindt iedereen die er aan begint. En ik durf hier te bekennen dat ook ik de eerste keer met de handen in het haar zat. Hoe maak je nu van een Word-document een boek?

Mijn oplossing bestond in het zoeken en vinden van de juiste partners, de juiste prijzen, de beste papiersoorten,… alles wat tot het fijne boekgevoel leidt. Zo heb ik een flexibel productieproces samengesteld, waarmee ik boeken op maat van mezelf als auteur en mijn klanten kan maken. Naar gelang hun behoeften, stel ik het bij.

Doe je het zelf, dan kan je een productieproces op jouw maat uitwerken. Of je kiest voor een flexibel totaalpakket van een professional. Zo kan je het ideaal in jouw timing en andere plannen invoegen.

Voordeel 2. Zelf stijl en vormgeving bepalen

Elk bedrijf heeft zijn eigen stijl. Elke persoon is verschillend. Waarom moeten alle businessboeken dan op elkaar lijken?

Je eigen stijl kan je ook perfect doortrekken naar je eigen boek… als je hier zeggenschap over hebt. Bij self-publishing heb je die zeggenschap. Je bepaalt met de vormgeving welke stijl je het beste past. Gaan we voor hip, jong, serieus, modern, klassiek, academisch,…?

Zo kan je kleuren en lettertypes van je site doortrekken in je boek, de corporate identity invoegen zonder dat het een lezer een commercieel gevoel geeft, en een blog in dezelfde stijl beginnen.

Voordeel 3. Het boek is van jou

Wie is eigenaar van een boek uitgegeven door een uitgeverij? Inderdaad, de uitgeverij. Je hebt er je bloed, zweet en tranen voor gelaten. En vervolgens geef je het af. De uitgeverij zal je natuurlijk verlonen op basis van het aantal verkochte exemplaren. En geeft je nog de mogelijkheid om zelf exemplaren aan een goedkoper tarief in te kopen. Helaas zakken deze tarieven niet wanneer je meer exemplaren nodig hebt, en staat de auteursvergoeding zeer zelden in evenwicht met je inspanningen.

Bij self-publishing is het boek van jou. Jij bent de eigenaar. Je doet wat je wil met je boek.

Zonder dat je gebonden bent aan een strikt uitgeverscontract.

Voordeel 4. Goedkoper bijbestellen

Natuurlijk hopen we dat je boek een succes wordt. En als het een succes wordt, moet je er zelf van kunnen genieten. Het maken van het boek is betaald, dus waarom hiervoor opnieuw betalen bij een herdruk?

Wanneer het boek van jou is, kan je bijbestellen aan lagere prijzen. De boeken verkopen wordt zo nog winstgevender. En het uitdelen na workshops of key note speeches wordt betaalbaarder.

Voordeel 5. Nieuwe versies en vertalingen sneller mogelijk

Wil je het boek laten vertalen omdat je ook in het buitenland gaat spreken? Denk je een e-boek uit te brengen? Verknip je je manuscript tot blogs? Wil een bedrijf een grote oplage kopen?

Het staat je allemaal vrij. Je mag doen en laten wat je wil met je boek. Bereken je project, en schakel veel sneller. Zonder dat je hoeft te overleggen met een derde partij. Zo wordt het boek iets levend.

Voordeel 6. Meer verdienen uit verkoop

Je hebt bij de start van je boekproject ook goed in handen hoeveel het je zal kosten. Want ofwel lijst je zelf de verschillende kosten op, of je hebt een totaalofferte op maat opgevraagd.

Als een klassieke uitgever je 10 procent auteursvergoeding zou betalen, vloeien nu alle inkomsten naar jou. Zo betaalt elk project zich sneller terug.

Voordeel 7. Sterke marketing

Vaak is het effectiever om je boek als marketingwapen in te zetten, dan om het in het boekenrek van de boekhandel te laten opnemen. Een klant van me wist me te zeggen dat het boek waarin zijn methode uit de doeken werd gedaan, zijn krachtigste marketingwapen is. Hij laat het na bij prospecten, deelt het uit aan startende ondernemingen,… die hem vervolgens contacteren voor een consultingopdracht. Zo verdient hij aan zijn boeken veel meer dan hij ooit zou kunnen verdienen met het verkopen van zijn boek in de boekhandel.

Leave a Comment