5 saleslessen van The Wolf of Wall Street

Als de The Wolf of Wall Street nog iets anders in zich heeft dan één langgerekte en waanzinnig geweldige, vaak hilarische, uitspatting van geld, seks en drugs… Dan herbergt het recente meesterwerk van Martin Scorsese ook een berg saleslessen. Onze selectie 5 saleslessen van The Wolf of Wall Street

  1. Zelfvertrouwen kan geen kwaad. (nog lichtjes uitgedrukt voor Jordan Belfort, zeer sterk neergezet door Leonardo DiCaprio)
  2. Geef klanten wat ze willen. Jordan Belfort en zijn team spelen heel listig in op ieders droom om rijk te worden.
  3. Een eenvoudige pen verkoop je door een urgente nood aan schrijven te creëren.
  4. Een telefoon is maar een onnozel plastiek ding. Enkel door hem te gebruiken wordt hij goud waard.
  5. Word niet alleen rijk. Laat iedereen die jou helpt meeprofiteren… afhankelijk van zijn of haar inspanningen.

Bij het verlaten van de cinema voelde ik een geweldige boost om aan het verkopen te gaan. Dat moet ik toegeven. Tegelijkertijd dacht ik aan de lijst salesfilms die ik in 2007 voor Bizz magazine had opgesteld. Ik verzamelde toen dé zeven films die elke verkoper moet gezien hebben. The Wolf of Wall Street is nummer 8.

Bekijk hier de trailer The Wolf of Wall Street

Grote kanttekening: ik geloof niet dat je klant de dupe mag worden van je eigen zucht naar succes. Het verhaal van The Wolf zou nooit zo lang geduurd hebben, moesten zijn klanten ook niet hebben meegeprofiteerd van zijn anarchistische aanpak.

Deze zeven films raad ik elke verkoper aan:

1. Death of a Salesman, Volker Schlöndorff, 1985
“Dat niemand deze man beschuldigt … een vertegenwoordiger moet dromen.”

2. Tin Men, Barry Levinson, 1987
“Haal een doosje lucifers uit je zak om je sigaret aan te steken. Laat de lucifers op de grond vallen. Als de man bukt om ze op te rapen, heb je beet. Die kerel heb je rond je vinger.

3. Glengarry Glen Ross, James Foley, 1992:
“Always Be Closing”

4. The Big Kahuna, John Swanbeck, 1999
“Praat zolang hij wil, veertig dagen en veertig nachten als het moet, tot hij het moe wordt.”

5. Boiler Room, Ben Younger, 2000
“There is no such thing as a no sale call. A sale is made on every call you make.

6. Lijmen/Het been, Robbe De Hert, 2000
“Het hele geheim zit hem gewoon in het lijmen.”

7. Les Portes de la Gloire, Christian Merret-Palmair, 2001
“De grootste kwaliteit van een verkoper is zijn observatievermogen.”

Comments (1)

  1. Hier in Praag kun je de Codex Gigas bewonderen, ik weet niet op welke minaer en hoeveel glas ertussen zit, maar toch Ik ga een dezer dagen (ik woon in Praag) dat boekie toch maar eens bekijken

Leave a Comment