3 ondernemerstips van Guy Kawasaki

Guy Kawasaki zette woensdag meteen de toon voor het creatiefste congres van Flanders DC, het Creativity World Forum. Hij inspireerde mij en de zaal met 11 heel toepasbare creatieve tips. Zijn 3 ondernemerstips had hij vooraf al via Skype aan mij toevertrouwd.

Het was een opmerkelijk telefoontje naar de andere kant van de oceaan, waar Kawasaki in de jaren negentig als evangelist Apple mee groot gemaakt.

En toch… geen iPhone in de broekzak van Guy Kawasaki. Nochtans sleet hij de opvallendste jaren van zijn professionele carrière naast Steve Jobs, de voormalige CEO van Apple. Daar is hij nu al zeventien jaar geleden vertrokken. Vandaag is Guy Kawasaki evangelist voor Canva, een on-linetool waarmee iedereen grafische designs kan maken. Hij adviseert een tiental bedrijven, waaronder Evernote, en in december verschijnt zijn dertiende boek.

Toch blijft de man in de hoofden van velen verbonden aan Apple. Dat komt omdat hij als technology evangelist werd vereenzelvigd met het bedrijf. Een evangelist moet ervoor zorgen dat een nieuwe technologie voldoende kritische massa bereikt en als standaard wordt aanvaard. Hij gebruikt nog altijd een Mac als computer, maar vindt Android, het mobiele besturingssysteem van Google, het beste product voor tablet en smartphone.

Kawasaki gelooft meer in

Android als besturingssysteem dan in iOS, het systeem van Apple. Slim telefoneren doet hij met de Motorola X. De look van die smartphone kan je online volledig personaliseren. Die openheid mist Kawasaki bij Apple. Een toegankelijk product, dat de klant kan aanpassen aan zijn wensen en smaak, heeft meer kans op succes: “Het is ook eenvoudiger om zo’n product te evangeliseren, omdat het aantrekkelijker is voor het publiek om ermee aan de slag te gaan. Het tegenovergestelde zien we ook. Klassieke bedrijven worden gehinderd door hun gesloten model.”

 

Naar aanleiding van het Creativity World Forum geeft Guy Kawasaki 3 ondernemerstips.

1. Innoveer om de wereld te verbeteren

“De beste innovaties ontstaan wanneer mensen betekenis willen creëren, wanneer ze de wereld willen verbeteren. Ze hebben een hoger doel dan gewoon geld te verdienen”, zegt de Amerikaan. Toch hoeft een starter dat ambitieuze doel niet vanaf het prille begin te koesteren. “Je start beter met wat minder ambitie”, zegt Kawasaki. “Zijn de plannen heel groot, dan riskeer je te veel geld op te halen en de verkeerde mensen aan te werven.” Hij verwijst ook naar producten en bedrijven die geboren zijn door toeval, of uit frustratie. “Steve Jobs begon ooit in zijn garage omdat computers zo duur waren. En de stichters van Google vonden dat te weinig mensen toegang tot informatie hadden.” Ze begonnen met eenvoudige vragen en focusten vervolgens op het grotere doel: de wereld veranderen.

2. Geld legt de weg naar succes niet bloot

Kawasaki gelooft niet dat geld een doorslaggevend element is. “Dan zou elk bedrijf dat goed gefinancierd is een succes worden. Ik zou het omgekeerde punt willen maken: geld is de vijand van innovatie, want als je te veel geld hebt, loop je het risico de zaken nonchalanter aan te pakken.

“Begrijp me niet verkeerd. Het is ook niet goed om geen geld te hebben. Maar ik ervaar dat geld zelden de doorslaggevende factor voor succes is. Zeker niet in een tijd waarin start-ups alle mogelijkheden hebben om te beginnen met minder geld. Ze kunnen gebruikmaken van goedkope of gratis tools. Hun marketing verloopt via sociale media, ze werken virtueel samen waardoor ze geen kantoor nodig hebben, ze gebruiken opensourcesoftware,…”

3. Hou rekening met de factor geluk

Wat is dan wel het doorslaggevende element dat beslist over succes en mislukking? “Geluk”, volgens Kawasaki. “De juiste mensen tegenkomen, het juiste product op de juiste markt op het juiste moment lanceren. Dat is moeilijk te controleren, waardoor elke investering in start-ups risicovol blijft. Zoveel start-ups waar vroeger niemand in geloofde, zijn nu grote bedrijven. Denk maar aan Google, Twitter en Facebook. Het waren toen bedrijven en mensen die zich niet hadden bewezen in een markt die zich niet had bewezen, waardoor we hun succes niet konden voorspellen.”

 

Exclusief interview van Hans Hermans met Guy Kawasaki voor Trends magazine.
Lees het volledige artikel in Trends van 6 november

 

Leave a Comment